FÖRENINGEN

Klubbinfo

Klubben hette ursprunligen Uppland Vallby Boif. Den startades 1946 av en grupp idrottsentusiaster från Vallby strax utanför Enköping.

I början hade klubben verksamhet inom en rad sporter så som handboll, friidrott, gång, skidor, skridskor, badminton, varpa och dragkamp. I den sistnämda grenen innehar klubben ett EM- guld från England 1973.

Cykelsporten kom i klubben 1954 då cykelsektionen bildades. Denna övertog verksamheten ifrån CK Ragne som bedrivit cykelsporten i Enköping men som nu förde en tynande tillvaro. Den förste sektions ordförande blev Arne Carlsson som även var en av sektionens grundare. Utöver detta uppdrag satt han även 35 år som ordförande i huvudstyrelsen. Klubben förste landslagsman var 1960 Gunbert Axelson. Fler har därefter följt i hans spår.

På 90-talet bytte klubben namn till Enköpings Cykel Klubb då det enda som var kvar av verksamheten var cykel. Namnbytet kom även för att locka fler till klubben då inte många visste vad Upplands Vallby Boif var för något och vad dom sysslade med. Klubben sysslade mestadels med landsvägscykling men i slutet av 80 talet togs även Mountainbike med på programmet där det snabbt växte med medlemmar.

Under senare hälften av 90 talet startades även en Inlines del i klubben. Under några år var inlines den mest framträdande grenen inom ECK. Klubben har här en SM medalj ifrån Stafett i Uppsala 2001.

Sista åren har medlemsantalet växt stort. Mycket på grund av att ett antal landsvägs cyklister, som tidigare har tränat i den så kallade ”Enköpings Klungan”, har slutit upp och gått med i klubben. Ett motionsgäng som samlats varje söndagsmorgon vid en mack mitt i stan och kört ett träningspass. Träningstiden ligger fortfarande kvar.

Föreningsnummer

Bankgiro